NORV: van negatief naar positief

Interactions Beyond Screens

Gedurende het project Interactions Beyond Screens heb ik in een projectteam mogen werken voor een casus binnen het APPS-project. Binnen dit project werken studenten van verschillende opleidingen samen aan dezelfde casus om uiteindelijk iets te ontwerpen dat het leven van mensen met Parkinson te verbeteren. Voor dit project moest ik mij dus niet alleen verdiepen in interacties buiten het scherm om, maar ook de complexe ziekte Parkinson.

🔎 Casusvraag

Context

Verken de mogelijkheden hoe je met een subtiel en intuïtief interactie-ontwerp de slaaphygiëne kan bevorderen voor een mens levend met Parkinson (en tevens bijdraagt aan het verrijken van begeleiding van een zorgprofessional/mantelzorger/partner).

🙋🏼‍♀️ Mijn rol

Dit project is uitgevoerd in een projectteam van vier interactieontwerpers. We hebben samen actief samengewerkt aan het project maar ook diverse taken individueel uitgevoerd.

🏃🏼‍♀️1-10-100

Gedurende het project van 10 weken hebben we gewerkt volgens de 1-10-100 methode. Dit houdt in dat we in totaal drie sprints hebben uitgevoerd van steeds langere periodes waarin we iets ontworpen om mensen met Parkinson te helpen bij hun slaapproblemen. Aan het einde van de sprint lieten we het gemaakte ontwerp achter ons, maar namen we de inzichten die het onderzoek en ontwerp ons gegeven hebben mee.

⭕ Het spiraalmodel

Ontwerpen voor één persoon

Tijdens sprint 100 gaan we ontwerpen voor één persoon, namelijk Ilse. Aan het begin van de sprint hebben we met haar een interview gehad, hier is het persona hiernaast uitgekomen.

Probleem
Door de ziekte Parkinson kan Ilse niet meer goed slapen, zij wordt minimaal één, maar soms ook meerdere keren per nacht wakker. Zij komt dan niet meer in slaap en heeft het gevoel dat zij uit bed moet. Zij gaat in de woonkamer dan vaak een uurtje haken of tv kijken, wanneer zij merkt weer moe te zijn gaat ze terug naar bed. Ze is dan meestal ongeveer één uur wakker geweest. Het probleem dat hierbij komt kijken is dat zij niet voldoende nachtrust heeft, dit heeft invloed op de volgende dag.

Doel
Het hulpmiddel wat wij gaan maken, moet Ilse helpen met het sneller weer in slaap kunnen vallen. We willen dus de tijd die zij wakker is gaan verkorten.

Ontwerpvraag en onderzoeksvragen

Het eindproduct

Voor dit project hebben we in vier weken tijd een conceptproduct ontworpen dat Ilse kan helpen met haar slaapproblemen veroorzaakt door de ziekte Parkinson. In onderstaande productvideo nemen we je mee in het proces en het uiteindelijke interactieontwerp.

Meer weten?

Nodig mij uit voor een kop thee en ik vertel je meer over het proces!

Interactions Beyond Screens

🔎 Casusvraag

🏃🏼‍♀️1-10-100

⭕ Het spiraalmodel

Ontwerpvraag en onderzoeksvragen

🙋🏼‍♀️ Mijn rol

Gedurende het project Interactions Beyond Screens heb ik in een projectteam mogen werken voor een casus binnen het APPS-project. Binnen dit project werken studenten van verschillende opleidingen samen aan dezelfde casus om uiteindelijk iets te ontwerpen dat het leven van mensen met Parkinson te verbeteren. Voor dit project moest ik mij dus niet alleen verdiepen in interacties buiten het scherm om, maar ook de complexe ziekte Parkinson.

Gedurende het project van 10 weken hebben we gewerkt volgens de 1-10-100 methode. Dit houdt in dat we in totaal drie sprints hebben uitgevoerd van steeds langere periodes waarin we iets ontworpen om mensen met Parkinson te helpen bij hun slaapproblemen. Aan het einde van de sprint lieten we het gemaakte ontwerp achter ons, maar namen we de inzichten die het onderzoek en ontwerp ons gegeven hebben mee.

Verken de mogelijkheden hoe je met een subtiel en intuïtief interactie-ontwerp de slaaphygiëne kan bevorderen voor een mens levend met Parkinson (en tevens bijdraagt aan het verrijken van begeleiding van een zorgprofessional/mantelzorger/partner).

Dit project is uitgevoerd in een projectteam van vier interactieontwerpers. We hebben samen actief samengewerkt aan het project maar ook diverse taken individueel uitgevoerd.

Context

Ontwerpen voor één persoon

Tijdens sprint 100 gaan we ontwerpen voor één persoon, namelijk Ilse. Aan het begin van de sprint hebben we met haar een interview gehad, hier is het persona hiernaast uitgekomen.

Probleem
Door de ziekte Parkinson kan Ilse niet meer goed slapen, zij wordt minimaal één, maar soms ook meerdere keren per nacht wakker. Zij komt dan niet meer in slaap en heeft het gevoel dat zij uit bed moet. Zij gaat in de woonkamer dan vaak een uurtje haken of tv kijken, wanneer zij merkt weer moe te zijn gaat ze terug naar bed. Ze is dan meestal ongeveer één uur wakker geweest. Het probleem dat hierbij komt kijken is dat zij niet voldoende nachtrust heeft, dit heeft invloed op de volgende dag.

Doel
Het hulpmiddel wat wij gaan maken, moet Ilse helpen met het sneller weer in slaap kunnen vallen. We willen dus de tijd die zij wakker is gaan verkorten.

  • Waar komt Ilse haar energie in de nacht vandaan?

  • Hoe uit deze energie zich?

  • Wat voor soort energie heeft Ilse, is dit fysieke of mentale energie?

  • Welke mogelijkheden van in slaap komen tijdens een onderbreking van de slaap, worden al ingezet?

  • Welke activiteiten, die inspelen op het creatieve deel van het brein bevorderen het gevoel van slaperig worden?

Hoe kunnen we gebruik maken van de energie die Ilse heeft als zij wakker wordt om hiermee het proces van opnieuw in slaap vallen te versnellen, om zo haar nachtrust te bevorderen?

NORV: van negatief naar positief

Het eindproduct

Voor dit project hebben we in vier weken tijd een conceptproduct ontworpen dat Ilse kan helpen met haar slaapproblemen veroorzaakt door de ziekte Parkinson. In onderstaande productvideo nemen we je mee in het proces en het uiteindelijke interactieontwerp.

Meer weten?

Nodig mij uit voor een kop thee en ik vertel je meer over het proces!

Iris Gelissen © 2025

Iris Gelissen © 2025