Veilig over straat met Straathelden

De app tegen straatintimidatie

Gedurende het laatste jaar van de opleiding heb ik de minor Impact - Maatschappelijke verandering door creativiteit gevolgd. Deze minor gaf mij de kans mij te verdiepen in een maatschappelijk onderwerp naar keuze. Ik heb gekozen voor het thema straatintimidatie.

Context

Straatintimidatie

“Ey, lekker wijf! Kom eens hier!”. Dit zijn zinnen die veel vrouwen regelmatig horen wanneer zij op straat zijn. Iedereen zou met een veilig gevoel over straat moeten kunnen, maar helaas is dit voor veel vrouwen enkel een droom.

Twee van de drie vrouwen tussen de 12 en 25 jaar hebben wel eens te maken gehad met straatintimidatie. Meer dan 40% van de vrouwen past hun gedrag aan om straatintimidatie te vermijden. Dat betekent dat er een reële kans is dat degene die dit leest, jij dus, te maken heeft gehad met straatintimidatie.

Iedereen moet veilig over straat kunnen, en dat is ook precies de reden dat ik dit onderwerp gekozen heb.

📚 De opdracht

Het inrichten van een mensgericht onderzoek waarna ik een oplossing bedenk die de ontwerpvraag kan beantwoorden.

👨🏼‍👩🏽‍👧🏻‍👦🏻 De doelgroep

De doelgroep van dit onderzoek en ontwerp bestaat uit twee segmenten. Slachtoffers en omstanders.

👩🏼‍🏫 Het project

Gedurende het project heb ik uitgebreid onderzoek gedaan. Zo heb ik gekeken naar bestaande hulpmiddelen en initiatieven, maar ook naar wat het begrip 'veiligheid' voor mensen betekent. Bij zowel het onderzoeken als het ontwerpen heb ik de doelgroep betrokken, zodat ik iets kon ontwerpen dat écht aansloot bij hun behoeften. Ik heb interviews gehouden, observaties gedaan, mindsets ontwikkeld, co-creaties georganiseerd, geëxperimenteerd, getest, getest en nog eens getest.

✊🏼 Het concept

Vanuit co-creatie met slachtoffers en omstanders is Straathelden ontstaan. Een app die een gemeenschap in staat stelt elkaar te helpen veilig over straat te gaan.

Ontwerpvraag - iteratie 4

Hoe kunnen we omstanders betrekken bij het creëren van een gevoel van veiligheid en saamhorigheid zodat iedereen zich veilig kan voelen in de publieke ruimte in het centrum van Arnhem

✅ Requirement list

  • Het product moet aansluiten bij de lange en korte termijn doelen van de drie mindsets; de onderdaan, de ontwijker en de beschermer.

  • Het product moet een gevoel van veiligheid creëren.

  • Het product moet een gevoel van saamhorigheid creëren.

  • Het product moet rekening houden met de behoeften van de slachtoffers die naar voren zijn gekomen in de eerste helft van de double diamond. Het moet daarom aansluiten bij minimaal vijf van de negen behoeften.

  • Het product moet omstanders betrekken bij het creëren van een gevoel van veiligheid en saamhorigheid.

  • Het product moet rekening houden met het Bystander effect en werken aan het doorbreken hiervan.

Het ontwerp - laatste iteratie

Onboarding

Bij het openen van de app kiezen gebruikers tussen inloggen of een account aanmaken. In overleg met de doelgroep is gekozen voor een identiteitsverificatie om misbruik te voorkomen.

Nieuwe gebruikers krijgen een korte onboarding waarin de belangrijkste functies van de app worden toegelicht. Dit verlaagt de learning curve en helpt gebruikers sneller en efficiënter aan de slag te gaan met Straathelden.

Dashboard

Na de onboarding komen gebruikers op het dashboard, ook het startpunt voor wie al is ingelogd. Via het huisicoon in de navigatiebalk onderaan kunnen ze dit scherm altijd bereiken. Het icoon kleurt donkerder wanneer actief, waardoor gebruikers zien waar ze zijn en kunnen beter navigeren (visibility of system status).

Het dashboard toont een kaart met de huidige locatie van de gebruiker (herkenbaar aan het locatie-icoon). Rood gemarkeerde gebieden geven onveilige locaties weer, gebaseerd op meldingen binnen de app.

Reizen

Via het wandelicoon in de navigatiebalk navigeert de gebruiker naar Reizen, waar veilige routes kunnen worden gepland. Deze routes vermijden gemarkeerde onveilige gebieden, gebaseerd op meldingen in de app.

Net als bij Google Maps ontvangt de gebruiker stapsgewijze navigatie. Uniek aan deze app is de geïntegreerde SOS-knop, waarmee in noodsituaties direct hulp kan worden ingeschakeld van straathelden.

Na afloop van de route wordt om feedback gevraagd. Deze input helpt bij het verbeteren van toekomstige routeadviezen.

Melding maken

Gebruikers kunnen melding maken van straatintimidatie of risicovolle situaties tijdens hun route. Deze meldingen verschijnen op de kaart én op de Melding maken-pagina, en waarschuwen andere gebruikers voor onveilige locaties.

Het huidige ontwerp (versie 2) kwam tot stand na feedback van een slachtoffer. In versie 1 werden open vragen gesteld over locatie, tijd en gebeurtenis. Dit bleek een drempel te vormen: het kostte te veel tijd en emotionele energie.

In versie 2 is gekozen voor een laagdrempelige aanpak met korte, gerichte vragen en selecteerbare tags. Gebruikers hoeven het incident niet meer te beschrijven, maar kunnen – indien gewenst – extra informatie toevoegen. Zo maken we melden toegankelijker en empathischer.

Versie 1

Versie 2

Trainingen

Voordat een gebruiker opgeroepen kan worden als Straatheld, moet eerst het Straathelden Essentieel-certificaat worden behaald. Dit heeft twee doelen: zorgen dat gebruikers weten hoe zij verantwoord kunnen ingrijpen én het verhogen van de drempel voor kwaadwillenden. Iemand met verkeerde intenties kan pas deelnemen na het succesvol afronden van het certificeringstraject, wat de kans op misbruik verkleint.

Na elke les volgt een quiz met open vragen. Dit stimuleert actieve verwerking van de stof, in tegenstelling tot meer passieve herkenning bij gesloten vragen. Zo wordt de kennis daadwerkelijk getoetst.

SOS

De SOS-knop is prominent aanwezig in de navigatiebalk, groot en rood, zodat hij in noodsituaties direct opvalt. Om onbedoeld activeren te voorkomen, moet de knop drie seconden worden ingedrukt. Visuele feedback in de vorm van cirkels toont de aftelling: elke seconde verschijnt er een extra cirkel.

Zodra een melding is verzonden en een Straatheld onderweg is, wordt dit onder de knop weergegeven. Gebruikers kunnen de melding hier ook annuleren wanneer de situatie veilig is of hulp niet meer nodig blijkt

Het prototype zelf proberen?

Dat kan! Klik op de onderstaande knop en er zal een Figma link openen naar de laatste iteratie van het prototype.

Veilig over straat met Straathelden

Straatintimidatie

📚 De opdracht

👩🏼‍🏫 Het project

✊🏼 Het concept

Ontwerpvraag - iteratie 4

✅ Requirement list

👨🏼‍👩🏽‍👧🏻‍👦🏻 De doelgroep

Gedurende het laatste jaar van de opleiding heb ik de minor Impact - Maatschappelijke verandering door creativiteit gevolgd. Deze minor gaf mij de kans mij te verdiepen in een maatschappelijk onderwerp naar keuze. Ik heb gekozen voor het thema straatintimidatie.

Het inrichten van een mensgericht onderzoek waarna ik een oplossing bedenk die de ontwerpvraag kan beantwoorden.

Vanuit co-creatie met slachtoffers en omstanders is Straathelden ontstaan. Een app die een gemeenschap in staat stelt elkaar te helpen veilig over straat te gaan.

Gedurende het project heb ik uitgebreid onderzoek gedaan. Zo heb ik gekeken naar bestaande hulpmiddelen en initiatieven, maar ook naar wat het begrip 'veiligheid' voor mensen betekent. Bij zowel het onderzoeken als het ontwerpen heb ik de doelgroep betrokken, zodat ik iets kon ontwerpen dat écht aansloot bij hun behoeften. Ik heb interviews gehouden, observaties gedaan, mindsets ontwikkeld, co-creaties georganiseerd, geëxperimenteerd, getest, getest en nog eens getest.

De doelgroep van dit onderzoek en ontwerp bestaat uit twee segmenten. Slachtoffers en omstanders.

Context

Hoe kunnen we omstanders betrekken bij het creëren van een gevoel van veiligheid en saamhorigheid zodat iedereen zich veilig kan voelen in de publieke ruimte in het centrum van Arnhem

  • Het product moet aansluiten bij de lange en korte termijn doelen van de drie mindsets; de onderdaan, de ontwijker en de beschermer.

  • Het product moet een gevoel van veiligheid creëren.

  • Het product moet een gevoel van saamhorigheid creëren.

  • Het product moet rekening houden met de behoeften van de slachtoffers die naar voren zijn gekomen in de eerste helft van de double diamond. Het moet daarom aansluiten bij minimaal vijf van de negen behoeften.

  • Het product moet omstanders betrekken bij het creëren van een gevoel van veiligheid en saamhorigheid.

  • Het product moet rekening houden met het Bystander effect en werken aan het doorbreken hiervan.

“Ey, lekker wijf! Kom eens hier!”. Dit zijn zinnen die veel vrouwen regelmatig horen wanneer zij op straat zijn. Iedereen zou met een veilig gevoel over straat moeten kunnen, maar helaas is dit voor veel vrouwen enkel een droom.

Twee van de drie vrouwen tussen de 12 en 25 jaar hebben wel eens te maken gehad met straatintimidatie. Meer dan 40% van de vrouwen past hun gedrag aan om straatintimidatie te vermijden. Dat betekent dat er een reële kans is dat degene die dit leest, jij dus, te maken heeft gehad met straatintimidatie.

Iedereen moet veilig over straat kunnen, en dat is ook precies de reden dat ik dit onderwerp gekozen heb.

De app tegen straatintimidatie

Het ontwerp - laatste iteratie

Het prototype zelf proberen?

Onboarding

Dashboard

Reizen

Melding maken

Trainingen

SOS

Dat kan! Klik op de onderstaande knop en er zal een Figma link openen naar de laatste iteratie van het prototype.

Bij het openen van de app kiezen gebruikers tussen inloggen of een account aanmaken. In overleg met de doelgroep is gekozen voor een identiteitsverificatie om misbruik te voorkomen.

Nieuwe gebruikers krijgen een korte onboarding waarin de belangrijkste functies van de app worden toegelicht. Dit verlaagt de learning curve en helpt gebruikers sneller en efficiënter aan de slag te gaan met Straathelden.

Na de onboarding komen gebruikers op het dashboard, ook het startpunt voor wie al is ingelogd. Via het huisicoon in de navigatiebalk onderaan kunnen ze dit scherm altijd bereiken. Het icoon kleurt donkerder wanneer actief, waardoor gebruikers zien waar ze zijn en kunnen beter navigeren (visibility of system status).

Het dashboard toont een kaart met de huidige locatie van de gebruiker (herkenbaar aan het locatie-icoon). Rood gemarkeerde gebieden geven onveilige locaties weer, gebaseerd op meldingen binnen de app.

Via het wandelicoon in de navigatiebalk navigeert de gebruiker naar Reizen, waar veilige routes kunnen worden gepland. Deze routes vermijden gemarkeerde onveilige gebieden, gebaseerd op meldingen in de app.

Net als bij Google Maps ontvangt de gebruiker stapsgewijze navigatie. Uniek aan deze app is de geïntegreerde SOS-knop, waarmee in noodsituaties direct hulp kan worden ingeschakeld van straathelden.

Na afloop van de route wordt om feedback gevraagd. Deze input helpt bij het verbeteren van toekomstige routeadviezen.

Gebruikers kunnen melding maken van straatintimidatie of risicovolle situaties tijdens hun route. Deze meldingen verschijnen op de kaart én op de Melding maken-pagina, en waarschuwen andere gebruikers voor onveilige locaties.

Het huidige ontwerp (versie 2) kwam tot stand na feedback van een slachtoffer. In versie 1 werden open vragen gesteld over locatie, tijd en gebeurtenis. Dit bleek een drempel te vormen: het kostte te veel tijd en emotionele energie.

In versie 2 is gekozen voor een laagdrempelige aanpak met korte, gerichte vragen en selecteerbare tags. Gebruikers hoeven het incident niet meer te beschrijven, maar kunnen – indien gewenst – extra informatie toevoegen. Zo maken we melden toegankelijker en empathischer.

Voordat een gebruiker opgeroepen kan worden als Straatheld, moet eerst het Straathelden Essentieel-certificaat worden behaald. Dit heeft twee doelen: zorgen dat gebruikers weten hoe zij verantwoord kunnen ingrijpen én het verhogen van de drempel voor kwaadwillenden. Iemand met verkeerde intenties kan pas deelnemen na het succesvol afronden van het certificeringstraject, wat de kans op misbruik verkleint.

Na elke les volgt een quiz met open vragen. Dit stimuleert actieve verwerking van de stof, in tegenstelling tot meer passieve herkenning bij gesloten vragen. Zo wordt de kennis daadwerkelijk getoetst.

De SOS-knop is prominent aanwezig in de navigatiebalk, groot en rood, zodat hij in noodsituaties direct opvalt. Om onbedoeld activeren te voorkomen, moet de knop drie seconden worden ingedrukt. Visuele feedback in de vorm van cirkels toont de aftelling: elke seconde verschijnt er een extra cirkel.

Zodra een melding is verzonden en een Straatheld onderweg is, wordt dit onder de knop weergegeven. Gebruikers kunnen de melding hier ook annuleren wanneer de situatie veilig is of hulp niet meer nodig blijkt

Versie 1

Versie 2

Meer weten over het onderzoek of ontwerp?

Dan hoor ik het graag en geef ik je een kijkje in het gehele proces!

Iris Gelissen © 2025

Iris Gelissen © 2025