Het gesprek tussen systeem en gebruiker
🎯 Doel Mengelers
🚗 De opdracht
👨🏼👩🏽👧🏻👦🏻 De doelgroep
Ontwerpvraag - iteratie 2
Requirement list
🎯 Doel project
Van februari tot juni 2025 heb ik mogen werken aan een afstudeerproject voor Mengelers Automotive Limburg. Mengelers Automotive Limburg is dé Toyota, Lexus, Suzuki, Mazda en Mitsubishi dealer voor de provincie Limburg. In deze showcase neem ik je mee in de tweede van de Double Diamond: Develop en Deliver.
Mengelers wilt meer klanten naar de vestigingen trekken, zodat zij meer auto’s verkopen en de gestelde doelen van Louwman en Parqui halen. Met de website willen zij dat klanten zich oriënteren naar een passende auto en een proefrit aanvragen.
Het ontwerpen van een toevoeging die potentiële klanten op de website helpt bij het uitzoeken van een auto die past bij hun situatie en hen motiveert een proefrit aan te vragen.
Bestuurders tussen de 20 en 45 jaar oud in Limburg die op zoek zijn naar een (nieuwe) auto.
Het ondersteunen van potentiële klanten bij het kiezen van een auto die past bij hun situatie en hen motiveren een proefrit aan te vragen bij Mengelers.
Context
Hoe kunnen we bestuurders met verschillende mindsets ondersteunen bij het kiezen van een auto die past bij hun situatie, zonder de verkoopmedewerkers meer werk te geven?
Bestuurders:
De tone-of-voice van de toevoeging mag niet opdringerig zijn en moet persoonlijk aanvoelen (interviews)
De toevoeging moet rekening houden met de UX-behoeften van alle mindsets (interviews)
De toevoeging moet bestuurders in staat stellen op de website een auto te vinden die past bij hun wensen en situatie (Usability test en Experience map)
Functionele informatie die aansluit bij de wensen van de bestuurder moet toegankelijk zijn (interviews, usability test)
De toevoeging moet ervaringen van andere bestuurders met de auto snel bereikbaar maken (interviews)
De toevoeging moet de bestuurder in staat stellen auto’s met elkaar te vergelijken (interviews, Contextual inquiry’s)
Mengelers:
De toevoeging moet de verkoopmedewerkers geen extra werk geven, aangezien zij al veel moeten doen (Service blueprint)
De toevoeging moet bestuurders motiveren een proefrit aan te vragen voor de auto die bij hen past (Contexual inquiry’s)
Keuzehulp Zef helpt jou op weg
Double Diamond

Lab
Showroom
Stepping stone
Legenda
Bieb
Veld
Werkplaats
Voor dit project heb ik het Double Diamond model gebruikt. Dit model past bij het project omdat ik ga werken aan een complex vraagstuk met veel verschillende betrokkenen. Het project heeft een brede doelgroep en probleemcontext. Dit maakt dat er een breed onderzoek nodig is om 'the right thing' te ontwerpen. Daarnaast had ik in het begin nog maar weinig domeinkennis in dit gebied.
💎 Mijn proces
Ideation
Nadat ik tijdens de Define-fase per Key-insight ontwerpvragen had bedacht, was het tijd om hier oplossingen voor te gaan bedenken. Dit heb ik gedaan met drie verschillende ideation methoden.
Nadat ik voor alle ontwerpvragen ideeën bedacht had, ben ik vanuit hier concepten gaan bedenken. Het doel was het bedenken van een aantal concepten die de hoofdontwerpvraag beantwoorden.
Vanuit de ideation zijn er uiteindelijk drie concepten ontstaan. Voordat ik deze kon gaan evalueren met stakeholders, heb ik deze eerst naast de requirement list gehouden. Ik heb er hierbij op gelet of alle requirements behaald zouden kunnen worden met het concept. Hierbij kwam ik tot de conclusie dat concept 1 'Auto Academy' niet aansloot. Daarnaast zag ik als interactieontwerper de minste potentie in dit concept. Ik heb er dus voor gekozen dit concept niet mee te nemen naar de volgende fase, het evalueren met stakeholders.
Voor de evaluatie heb ik de twee concepten die ik meeneem naar de volgende fase gevisualiseerd. Deze visualisatie heb ik voorgelegd aan stakeholders. Ik heb de stakeholders onder andere laten kiezen voor welk concept hen het meeste aansprak. Daarnaast was ik ook benieuwd naar hun interpretatie van ieder concept.
De voorkeur bij de stakeholders gaat uit naar ‘Keuzemaatje’ (keuzemaatje) omdat dit laagdrempeliger en toegankelijker voelt.
Bestuurders zijn bang dat ze bij ‘Bouw je auto’ al veel kennis moeten hebben om hun auto samen te kunnen stellen.
‘Bouw je auto’ voelt alsof je meer vrijheid hebt om te veranderen van eisen/wensen/voorkeuren, dit moet meegenomen worden naar ‘Keuzemaatje’. Ik voeg dit toe aan de Requirement list.
‘Bouw je auto’ is vanuit het bedrijf minder realistisch omdat vee specificaties niet per se aan de het model maar de uitvoering (voorbeeld: duurder uitvoering heeft stuurverwarming, goedkopere niet).
Drie verschillende ideations
💡 Het samenvoegen van ideeën
Concepten visualiseren voor evalueren
Take-aways
Drie concepten

Hoe kunnen we op maat gemaakte begeleiding bieden voor iedere soort (mindsets) bestuurder?
Hoe kunnen we klanten al voor het bezoek aan de showroom begeleiden bij het oriëntatieproces zonder de verkoopmedewerkers nog meer extra werk op te leggen?
Voor deze ideation maak ik gebruik van de kaarten van Pipdecks. Met behulp van het Idea Strategy System heb ik gekozen welke kaart passend was bij de fase van het proces. Ik ben uitgekomen bij een Diverge-kaartje, omdat de context en ontwerpvragen al duidelijk zijn.
Ontwerpvragen
Methode

Hoe kunnen we bestuurders in staat stellen zelf op de website een auto te vinden die past bij hun situatie en wensen?
Hoe kunnen we het vertrouwen in de eigen kennis van de bestuurder vergroten?
Hoe kunnen we de informatie op de website van Mengelers beter behapbaar maken voor bestuurders?
Voor deze ideation heb ik gekozen voor de Braindump methode. Ik heb de volgende stappen gevolgd:
1. Het bepalen van een tijdslimiet
2. Het centraal zetten van de key insights en de bijbehorende HMW
3. Visueel zoveel mogelijk ideeën bedenken binnen de tijdOntwerpvragen
Methode

Hoe kunnen we bestuurders zelf auto’s laten vergelijken op basis van de wensen?
Hoe kunnen we de persoonlijke situatie van de bestuurder meenemen in het vergelijken van auto’s?
Voor deze ideation heb ervoor gekozen om een mindmap te maken. Vanuit eerdere ervaringen weet ik dat deze methode mij helpt met het bedenken van veel creatieve ideeën.
Ontwerpvragen
Methode



Auto Academy: de bestuurder krijgt korte lessen waar technische termen worden uitgelegd. Dit stelt de bestuurder in staat om zelf auto’s te zoeken met behulp van de bestaande filters.
Bouw je auto: bij dit concept bouwt de bestuurder hun droomauto door verschillende elementen en specificaties te kiezen. Waarna het systeem zoekt naar een auto die matcht aan deze auto.
Keuzemaatje: de bestuurder krijgt op de website advies op maat over welke auto bij hen past. De website stelt vragen over de situatie van de bestuurder en zoekt passende auto’s.
Op basis van de resultaten van de evaluatie kies ik ervoor om verder te gaan met de basis van ‘Keuzemaatje’. Hierin is het wel belangrijk dat ik de vrijheid van ‘Bouw je auto’ meeneem.
Het concept
Het concept testen
Voordat ik écht doorging met dit concept heb ik dit eerst getest. Dit heb ik gedaan door een gesprek te voeren met de doelgroep waarin ik vragen stelde over hun voorkeuren.
Een toevoeging die past bij iedere gebruiker
Mindsets
Meer lezen over mindsets?
Gedurende de Discover-fase heb ik mindsets ontworpen. Deze representeren de verschillende doelgroepsegmenten en hun behoeften. Vanuit deze mindsetsheb ik de interface en het gesprek ontworpen.
In de onderzoeksshowcase ga ik verder in op het ontwerpen van de mindsets en de voordelen hiervan.
Het eerste visuele ontwerp



Vanuit het concept ben ik aan de slag gegaan met het eerste visuele ontwerp. Het doel hiervan was een beeld krijgen van hoe Keuzemaatje eruit kan zien, en waar het op de website te vinden is. Vanuit deze schetsen heb ik de eerste digitale iteratie ontworpen.
Bovenstaande schetsen heb ik vertaald naar een mid-fidelity versie van het prototype. Met deze versie kon ik het ontwerp al testen zonder direct veel tijd kwijt te zijn aan het implementeren van huisstijl en auto informatie. Het doel was het creëren van een eerste interactieve en testbare representatie van het concept.
De chat moet inklapbaar zijn zodat er meer ruimte is om de auto of vergelijkingen te bekijken. De keuzehulp moet dit in het gesprek uitleggen aan de bestuurder.
Het systeem moet voorbeeldantwoorden laten zien die klikbaar zijn.
De gespreksinterface is logisch en herkenbaar, hiermee sluit het aan bij het mentale model van de gebruikers.
Voorbeeldantwoorden zouden fouten voorkomen en het interacteren met het systeem makkelijker maken.
De naam (Zef) geeft de chatbot persoonlijkheid, vooral onder Limburgers die de regionale naam herkennen.




Mid-Fidelity
Testen
Testdoelen
Take-aways
Taakscenario
Wordt het doel van de gebruiker, het vinden van een passende auto, behaald voor deelnemers met alle mindsets?
Wordt de affordance van de verschillende elementen begrepen?
Is de cognitieve belasting behapbaar
Voelt de interactie met Zef prettig en persoonlijk?
Je bent op zoek naar een nieuwe auto. Voer een gesprek met de keuzehulp om erachter te komen welke auto bij jou past.
High-fidelity laatste iteratie
Testen en ontwerpen
High-fidelity prototypes
Taakscenario
Na het testen van het mid-fidelity prototype ben ik direct aan de slag gegaan met het high-fidelity prototype. Dit prototype heb ik getest en op basis van de feedback doorgeïtereerd. Uiteindelijk heb ik drie verschillende iteraties van het prototype ontworpen. De laatste iteratie zie je hieronder.
Je bent op zoek naar een nieuwe auto. Voer een gesprek met de keuzehulp om erachter te komen welke auto bij jou past.

Versimpelde navigatie
Met deze nieuwe navigatiebalk vinden klanten sneller wat zij nodig hebben zonder cognitief overbelast te raken.
Keuzehulp Zef
Op verschillende plekken op de website krijgt de gebruiker de kans om de hulp van Zef in te schakelen.
Foutje gemaakt?
Geen probeem! Met deze knop ga je terug naar de vorige vraag zodat je je antwoord kan aanpassen.

Persoonlijk gevoel
Uit het onderzoek bleek dat het gevoel van persoonlijke benadering ontzettend belangrijk is. Zef stelt zichzelf voor, met uitleg over waar hij mee helpt. Maar vraagt ook naar jouw naam!

Bij het beantwoorden van de vragen van Zef kan de gebruiker ervoor kiezen gebruik te maken van de voorbeeldantwoorden. Deze verlagen de cognitieve belasting maar dienen ook als shortcuts om sneller verder te gaan.
Voorbeeldantwoorden

Heb je het idee dat Zef nog niet alle benodigde informatie heeft? Verander aan het einde van het gesprek je antwoorden of voeg informatie toe.
Opsomming van de gegeven antwoorden


Bij het bekijken van een auto blijft Zef bereikbaar. Zo kun je vragen stellen als iets niet duidelijk is, of als je meer wilt weten. Staat Zef in de weg? Dan kan hij makkelijk ingeklapt worden.
Op basis van je antwoorden bepaalt het systeem welke informatie jij nodig hebt.
Informatie die voor jou belangrijk is
Zef blijft bereikbaar

Uit interviews bleek dat gebruikers behoeften hebben aan het snel kunnen vergelijken van auto's. Hier kan Zef bij helpen. Hij vergelijkt de auto's op basis van wat voor jouw belangrijk is, maar blijft ook toegankelijk voor vragen.
Voorgestelde auto's vergelijken
Naast het prototype van de interface, heb ik gedurende het project ook een prototype van het gesprek tussen systeem en gebruiker ontworpen. Dit prototype weergeeft drie verschillende gespreksflows gebaseerd op de mindsets. Net zoals de andere prototypes heb ik dit getest met gebruikers en verder geïtereerd op basis van de take-aways.
Het gesprek

Het gesprek tussen gebruiker en systeem
Final concept

Andere auto? De slimme keuzehulp van Mengelers helpt jou in de zoektocht naar de auto die écht bij jou past.
Ontmoet Zef, de nieuwe slimme AI-tool van Mengelers die helpt bij het kiezen van de auto die bij jou past door écht naar je te luisteren. Zef helpt je op de manier die jij fijn vindt en bepaalt op basis van jouw wensen en eisen de beste auto’s. Hij begrijpt wat voor jou belangrijk is. Ben je meer van de grote lijnen, of van de precieze specificaties? De keuzehulp geeft jou precies wat je nodig hebt.

Tijdens de Discover-fase heb ik een Experience map as-is gemaakt. Deze map heb ik gebruikt voor het ontdekken van pijnpunten in het huidige proces en het communiceren van de klantreis aan het bedrijf. Nu ik het concept heb uitgewerkt tot een prototype heb ik opnieuw een Experience map gemaakt. Deze map communiceert de to-be situatie wanneer het concept geïmplementeerd zou worden. De map is hybride, dit betekent dat het zowel een research-based als een assumption-based Experience map is.
Experience map to-be
Conclusie
Requirement list
Het afgelopen semester heb ik mijzelf ondergedompelt in een project voor Mengelers Automotive Limburg om de onderstaande ontwerpvraag te beantwoorden.
Hoe kunnen we bestuurders met verschillende mindsets ondersteunen bij het kiezen van een auto die past bij hun situatie, zonder de verkoopmedewerkers meer werk te geven?
Daarnaast draagt dit project bij aan het behalen van het hogere doel van Mengelers:
Mengelers wil meer klanten naar de vestigingen trekken, zodat zij meer auto’s verkopen en de gestelde doelen van Louwman en Parqui halen. Met de website willen zij dat klanten zich oriënteren naar een passende auto en een proefrit aanvragen.
Keuzehulp Zef is een toevoeging aan de website die potentiële klanten helpt om zelf een auto te vinden die goed bij hen past. Zef kan met behulp van een aantal vragen achterhalen in welke mindsets de gebruiker zich bevindt en kiest een strategie om de gebruiker zo goed en prettig mogelijk te helpen. Zef houdt zich niet alleen bezig met technische specificaties, maar vertaalt deze naar de functionele benodigdheden van de gebruiker. Door de fijne interactie wordt de gebruiker sneller gemotiveerd een proefrit aan te vragen wat leidt tot meer verkopen.
Omdat Zef zich baseert op de huidige informatie die beschikbaar is, kost het de verkoopmedewerkers geen extra werk. Daarnaast bezoeken klanten de showroom met een beter beeld van waar zij naar op zoek zijn, zodat de verkoopmedewerker minder tijd kwijt is per klant.
Kortom kan ik zeggen dat ik met deze oplossing de ontwerpvraag heb beantwoord en kan bijdragen aan het behalen van het hogere doel van Mengelers. Namelijk het verkopen van meer auto’s.
Bestuurders:
✅ De tone-of-voice van de toevoeging mag niet opdringerig zijn en moet persoonlijk aanvoelen (interviews)
✅ De toevoeging moet rekening houden met de UX-behoeften van alle mindsets (interviews)
✅ De toevoeging moet bestuurders in staat stellen op de website een auto te vinden die past bij hun wensen en situatie (Usability test en Experience map)
✅ Functionele informatie die aansluit bij de wensen van de bestuurder moet toegankelijk zijn (interviews, usability test)
✅ De toevoeging moet ervaringen van andere bestuurders met de auto snel bereikbaar maken (interviews)
✅ De toevoeging moet de bestuurder in staat stellen auto’s met elkaar te vergelijken (interviews, Contextual inquiry’s)
Mengelers:
✅ De toevoeging moet de verkoopmedewerkers geen extra werk geven, aangezien zij al veel moeten doen (Service blueprint)
✅ De toevoeging moet bestuurders motiveren een proefrit aan te vragen voor de auto die bij hen past (Contexual inquiry’s)
Het gesprek tussen systeem en gebruiker
Keuzehulp Zef helpt jou op weg
Van februari tot juni 2025 heb ik mogen werken aan een afstudeerproject voor Mengelers Automotive Limburg. Mengelers Automotive Limburg is dé Toyota, Lexus, Suzuki, Mazda en Mitsubishi dealer voor de provincie Limburg. In deze showcase neem ik je mee in de eerste helft van de Double Diamond: Discover en Define.
🎯 Doel Mengelers
Mengelers wilt meer klanten naar de vestigingen trekken, zodat zij meer auto’s verkopen en de gestelde doelen van Louwman en Parqui halen. Met de website willen zij dat klanten zich oriënteren naar een passende auto en een proefrit aanvragen.
Context
🎯 Doel project
Het ondersteunen van potentiële klanten bij het kiezen van een auto die past bij hun situatie en hen motiveren een proefrit aan te vragen bij Mengelers.
🚗 De opdracht
Het ontwerpen van een toevoeging die potentiële klanten op de website helpt bij het uitzoeken van een auto die past bij hun situatie en hen motiveert een proefrit aan te vragen.
👨🏼👩🏽👧🏻👦🏻 De doelgroep
Bestuurders tussen de 20 en 45 jaar oud in Limburg die op zoek zijn naar een (nieuwe) auto.
Ontwerpvraag - iteratie 2
Hoe kunnen we bestuurders met verschillende mindsets ondersteunen bij het kiezen van een auto die past bij hun situatie, zonder de verkoopmedewerkers meer werk te geven?
Requirement list
Bestuurders:
De tone-of-voice van de toevoeging mag niet opdringerig zijn en moet persoonlijk aanvoelen (interviews)
De toevoeging moet rekening houden met de UX-behoeften van alle mindsets (interviews)
De toevoeging moet bestuurders in staat stellen op de website een auto te vinden die past bij hun wensen en situatie (Usability test en Experience map)
Functionele informatie die aansluit bij de wensen van de bestuurder moet toegankelijk zijn (interviews, usability test)
De toevoeging moet ervaringen van andere bestuurders met de auto snel bereikbaar maken (interviews)
De toevoeging moet de bestuurder in staat stellen auto’s met elkaar te vergelijken (interviews, Contextual inquiry’s)
Mengelers:
De toevoeging moet de verkoopmedewerkers geen extra werk geven, aangezien zij al veel moeten doen (Service blueprint)
De toevoeging moet bestuurders motiveren een proefrit aan te vragen voor de auto die bij hen past (Contexual inquiry’s)
Double Diamond
Voor dit project heb ik het Double Diamond model gebruikt. Dit model past bij het project omdat ik ga werken aan een complex vraagstuk met veel verschillende betrokkenen. Het project heeft een brede doelgroep en probleemcontext. Dit maakt dat er een breed onderzoek nodig is om 'the right thing' te ontwerpen. Daarnaast had ik in het begin nog maar weinig domeinkennis in dit gebied.
💎 Mijn proces
Legenda
Bieb
Veld
Werkplaats
Lab
Showroom
Stepping stone


Ideation
Nadat ik tijdens de Define-fase per Key-insight ontwerpvragen had bedacht, was het tijd om hier oplossingen voor te gaan bedenken. Dit heb ik gedaan met drie verschillende ideation methoden.
Drie verschillende ideations
Nadat ik voor alle ontwerpvragen ideeën bedacht had, ben ik vanuit hier concepten gaan bedenken. Het doel was het bedenken van een aantal concepten die de hoofdontwerpvraag beantwoorden.
💡 Het samenvoegen van ideeën


Drie concepten
Auto Academy: de bestuurder krijgt korte lessen waar technische termen worden uitgelegd. Dit stelt de bestuurder in staat om zelf auto’s te zoeken met behulp van de bestaande filters.
Bouw je auto: bij dit concept bouwt de bestuurder hun droomauto door verschillende elementen en specificaties te kiezen. Waarna het systeem zoekt naar een auto die matcht aan deze auto.
Keuzemaatje: de bestuurder krijgt op de website advies op maat over welke auto bij hen past. De website stelt vragen over de situatie van de bestuurder en zoekt passende auto’s.
Vanuit de ideation zijn er uiteindelijk drie concepten ontstaan. Voordat ik deze kon gaan evalueren met stakeholders, heb ik deze eerst naast de requirement list gehouden. Ik heb er hierbij op gelet of alle requirements behaald zouden kunnen worden met het concept. Hierbij kwam ik tot de conclusie dat concept 1 'Auto Academy' niet aansloot. Daarnaast zag ik als interactieontwerper de minste potentie in dit concept. Ik heb er dus voor gekozen dit concept niet mee te nemen naar de volgende fase, het evalueren met stakeholders.
Voor de evaluatie heb ik de twee concepten die ik meeneem naar de volgende fase gevisualiseerd. Deze visualisatie heb ik voorgelegd aan stakeholders. Ik heb de stakeholders onder andere laten kiezen voor welk concept hen het meeste aansprak. Daarnaast was ik ook benieuwd naar hun interpretatie van ieder concept.
Concepten visualiseren voor evalueren




De voorkeur bij de stakeholders gaat uit naar ‘Keuzemaatje’ (keuzemaatje) omdat dit laagdrempeliger en toegankelijker voelt.
Bestuurders zijn bang dat ze bij ‘Bouw je auto’ al veel kennis moeten hebben om hun auto samen te kunnen stellen.
‘Bouw je auto’ voelt alsof je meer vrijheid hebt om te veranderen van eisen/wensen/voorkeuren, dit moet meegenomen worden naar ‘Keuzemaatje’. Ik voeg dit toe aan de Requirement list.
‘Bouw je auto’ is vanuit het bedrijf minder realistisch omdat vee specificaties niet per se aan de het model maar de uitvoering (voorbeeld: duurder uitvoering heeft stuurverwarming, goedkopere niet).
Take-aways
Op basis van de resultaten van de evaluatie kies ik ervoor om verder te gaan met de basis van ‘Keuzemaatje’. Hierin is het wel belangrijk dat ik de vrijheid van ‘Bouw je auto’ meeneem.
Het concept
Het concept testen
Voordat ik écht doorging met dit concept heb ik dit eerst getest. Dit heb ik gedaan door een gesprek te voeren met de doelgroep waarin ik vragen stelde over hun voorkeuren.
Een toevoeging die past bij iedere gebruiker
Mindsets
Gedurende de Discover-fase heb ik mindsets ontworpen. Deze representeren de verschillende doelgroepsegmenten en hun behoeften. Vanuit deze mindsetsheb ik de interface en het gesprek ontworpen.
Meer lezen over mindsets?
In de onderzoeksshowcase ga ik verder in op het ontwerpen van de mindsets en de voordelen hiervan.
Het eerste visuele ontwerp
Vanuit het concept ben ik aan de slag gegaan met het eerste visuele ontwerp. Het doel hiervan was een beeld krijgen van hoe Keuzemaatje eruit kan zien, en waar het op de website te vinden is. Vanuit deze schetsen heb ik de eerste digitale iteratie ontworpen.






Bovenstaande schetsen heb ik vertaald naar een mid-fidelity versie van het prototype. Met deze versie kon ik het ontwerp al testen zonder direct veel tijd kwijt te zijn aan het implementeren van huisstijl en auto informatie. Het doel was het creëren van een eerste interactieve en testbare representatie van het concept.
Mid-Fidelity








Testen
Testdoelen
Wordt het doel van de gebruiker, het vinden van een passende auto, behaald voor deelnemers met alle mindsets?
Wordt de affordance van de verschillende elementen begrepen?
Is de cognitieve belasting behapbaar
Voelt de interactie met Zef prettig en persoonlijk?
De chat moet inklapbaar zijn zodat er meer ruimte is om de auto of vergelijkingen te bekijken. De keuzehulp moet dit in het gesprek uitleggen aan de bestuurder.
Het systeem moet voorbeeldantwoorden laten zien die klikbaar zijn.
De gespreksinterface is logisch en herkenbaar, hiermee sluit het aan bij het mentale model van de gebruikers.
Voorbeeldantwoorden zouden fouten voorkomen en het interacteren met het systeem makkelijker maken.
De naam (Zef) geeft de chatbot persoonlijkheid, vooral onder Limburgers die de regionale naam herkennen.
Take-aways
Taakscenario
Je bent op zoek naar een nieuwe auto. Voer een gesprek met de keuzehulp om erachter te komen welke auto bij jou past.
Testen en ontwerpen
High-fidelity prototypes
Na het testen van het mid-fidelity prototype ben ik direct aan de slag gegaan met het high-fidelity prototype. Dit prototype heb ik getest en op basis van de feedback doorgeïtereerd. Uiteindelijk heb ik drie verschillende iteraties van het prototype ontworpen. De laatste iteratie zie je hieronder.
Taakscenario
Je bent op zoek naar een nieuwe auto. Voer een gesprek met de keuzehulp om erachter te komen welke auto bij jou past.
High-fidelity laatste iteratie
Naast het prototype van de interface, heb ik gedurende het project ook een prototype van het gesprek tussen systeem en gebruiker ontworpen. Dit prototype weergeeft drie verschillende gespreksflows gebaseerd op de mindsets. Net zoals de andere prototypes heb ik dit getest met gebruikers en verder geïtereerd op basis van de take-aways.
Het gesprek
Het gesprek tussen gebruiker en systeem


Final concept
Andere auto? De slimme keuzehulp van Mengelers helpt jou in de zoektocht naar de auto die écht bij jou past.
Ontmoet Zef, de nieuwe slimme AI-tool van Mengelers die helpt bij het kiezen van de auto die bij jou past door écht naar je te luisteren. Zef helpt je op de manier die jij fijn vindt en bepaalt op basis van jouw wensen en eisen de beste auto’s. Hij begrijpt wat voor jou belangrijk is. Ben je meer van de grote lijnen, of van de precieze specificaties? De keuzehulp geeft jou precies wat je nodig hebt.


Experience map to-be
Tijdens de Discover-fase heb ik een Experience map as-is gemaakt. Deze map heb ik gebruikt voor het ontdekken van pijnpunten in het huidige proces en het communiceren van de klantreis aan het bedrijf. Nu ik het concept heb uitgewerkt tot een prototype heb ik opnieuw een Experience map gemaakt. Deze map communiceert de to-be situatie wanneer het concept geïmplementeerd zou worden. De map is hybride, dit betekent dat het zowel een research-based als een assumption-based Experience map is.


Conclusie
Het afgelopen semester heb ik mijzelf ondergedompelt in een project voor Mengelers Automotive Limburg om de onderstaande ontwerpvraag te beantwoorden.
Hoe kunnen we bestuurders met verschillende mindsets ondersteunen bij het kiezen van een auto die past bij hun situatie, zonder de verkoopmedewerkers meer werk te geven?
Daarnaast draagt dit project bij aan het behalen van het hogere doel van Mengelers:
Mengelers wil meer klanten naar de vestigingen trekken, zodat zij meer auto’s verkopen en de gestelde doelen van Louwman en Parqui halen. Met de website willen zij dat klanten zich oriënteren naar een passende auto en een proefrit aanvragen.
Keuzehulp Zef is een toevoeging aan de website die potentiële klanten helpt om zelf een auto te vinden die goed bij hen past. Zef kan met behulp van een aantal vragen achterhalen in welke mindsets de gebruiker zich bevindt en kiest een strategie om de gebruiker zo goed en prettig mogelijk te helpen. Zef houdt zich niet alleen bezig met technische specificaties, maar vertaalt deze naar de functionele benodigdheden van de gebruiker. Door de fijne interactie wordt de gebruiker sneller gemotiveerd een proefrit aan te vragen wat leidt tot meer verkopen.
Omdat Zef zich baseert op de huidige informatie die beschikbaar is, kost het de verkoopmedewerkers geen extra werk. Daarnaast bezoeken klanten de showroom met een beter beeld van waar zij naar op zoek zijn, zodat de verkoopmedewerker minder tijd kwijt is per klant.
Kortom kan ik zeggen dat ik met deze oplossing de ontwerpvraag heb beantwoord en kan bijdragen aan het behalen van het hogere doel van Mengelers. Namelijk het verkopen van meer auto’s.
Requirement list
Bestuurders:
✅ De tone-of-voice van de toevoeging mag niet opdringerig zijn en moet persoonlijk aanvoelen (interviews)
✅ De toevoeging moet rekening houden met de UX-behoeften van alle mindsets (interviews)
✅ De toevoeging moet bestuurders in staat stellen op de website een auto te vinden die past bij hun wensen en situatie (Usability test en Experience map)
✅ Functionele informatie die aansluit bij de wensen van de bestuurder moet toegankelijk zijn (interviews, usability test)
✅ De toevoeging moet ervaringen van andere bestuurders met de auto snel bereikbaar maken (interviews)
✅ De toevoeging moet de bestuurder in staat stellen auto’s met elkaar te vergelijken (interviews, Contextual inquiry’s)
Mengelers:
✅ De toevoeging moet de verkoopmedewerkers geen extra werk geven, aangezien zij al veel moeten doen (Service blueprint)
✅ De toevoeging moet bestuurders motiveren een proefrit aan te vragen voor de auto die bij hen past (Contexual inquiry’s)
Meer weten over het proces?
Nodig mij uit voor een kop thee en ik vertel je meer!
Iris Gelissen © 2025
Iris Gelissen © 2025





